U maakt gebruik van een verouderde webbrowser. Update uw browser om deze website goed te kunnen bekijken

Historie

Voetbalvereniging Kolping-Dynamo is, zoals de naam wellicht al doet vermoeden, een fusieclub. Hieronder vind je een kort overzicht van de belangrijkste historische feiten van deze club.

1930 - FC Kolping

Fc Kolping werd op 27 juni 1930 opgericht en speelde de eerste jaren op het sportcomplex aan de Vossenlaan. Daar werd toen ook door SCE en Noviomagum gevoetbald.

Vlak na het begin van de Tweede Wereldoorlog verhuisde de club naar de velden aan de Driehuizerweg. Het 12½-jarig bestaan werd in besloten kring gevierd. Eén jaar later, in 1943 werd Kolping kampioen, maar al snel daarna was het afgelopen met voetballen. Onder druk van de bezetter werd de vereniging opgeheven. Direct na de oorlog wilden de leden verder en werd de vereniging opnieuw opgericht.

Midden jaren zestig verkaste de vereniging naar de d’Almarasweg waar later het eerste clubhuis verrees.

Kolping kampioen

In het seizoen 1971/1972 werd FC Kolping kampioen van de tweede klasse A, afdeling Nijmegen. Als trainer-coach fungeerde de vermaarde Wim Orth. Op de back-positie speelde Theo Peters, terwijl Chris van Kolck zijn doelpunten als midvoor maakte.

Staand eerste persoon links: Wim Orth; vijfde van links: Chris van Kolck - elftalbegeleider Kolping-Dynamo 2. Gehurkt, tweede van rechts: Theo Peters - onderhoud terrein en opstallen

Staand zesde van links: Chris van Kolck; aan zijn linkerhand Wim Orth. Verder zien we staand, derde van rechts: oud-voorzitter van FC Kolping en tegenwoordig onder ander geldschieter van NEC: Frans Hendriks.

Hand-uitstekend links: Wim Orth. De kleine man is Eric Cornelissen.

Jaren tachtig

FC Kolping - NEC (profs).
Staand: Theo Peters, Piet van Loon, Piet Willems, Theo Hendriks, Edward van de Pas, ?;
Gehurkt: ?, Harold Smeeman, William Hoes, Ronnie Janssen, Jozef Breurs en Michel Orth
Met dank aan Michel Orth!

Jaren negentig

1954 - v.v. Dynamo

Voetbalvereniging Dynamo werd in 1954 opgericht als ‘Fortuna’. Bij aanmelding bij de KNVB bleek dit niet te kunnen: een andere vereniging was al met de naam aan de haal gegaan.

De KNVB gaf vijf alternatieve namen. Eén daarvan was vv Dynamo. Het eerste jaar speelde de club in Nijmegen Oost op ‘de Ark’ aan de Elzenstraat. Er was geen clubhuis: een kelder bij één van de leden deed dienst als clublokaal. Een jaar later verhuisde de club naar het complex aan de Driehuizerweg. Nou ja, verhuizen. Er was nog steeds geen echt clubhuis, dus er viel weinig te verhuizen.

In de jaren zestig trok vv Dynamo, net als fc Kolping, naar de sportvelden aan de d`Almarasweg, waar op dat moment alleen nog maar kleedkamers stonden.

Pas in 1972 werd het clubhuis van vv Dynamo officieel geopend.

Het bestuur van vv Dynamo tijdens het veertigjarig bestaan. V.l.n.r. Peter Theloosen, Co Stoltz, voorzitter Fred Sünnen, Nel Steins, Carlo van der Borgt en ere-voorzitter Martin van Megen

1996 - v.v. Kolping-Dynamo

Op 22 maart 1996 werd een nieuwe voetbalvereniging in Nijmegen opgericht. Al enkele jaren daarvoor waren fc Kolping en vv Dynamo bij elkaar aan tafel geschoven om over de toekomst, hún toekomst, te praten. Duidelijk was, dat die er voor ieder afzonderlijk niet rooskleurig uit zou zien. `Samen verder` gold voor beide verenigingen. De integratie van de twee, zowel in het bestuur als bij de leden, verliep zo voorspoedig, dat al binnen een jaar de teams onder één noemer aan de competitie deel konden nemen. Vanaf het seizoen ‘96/‘97 speelt er op sportcomplex d`Almarasweg nog maar één vereniging, met één bestuur, één clubhuis, in één tenue en onder één naam: vv Kolping-Dynamo. Een nieuwe vereniging betekent nieuwe kleuren, een nieuw logo en een nieuw speeltenue. Het nieuwe logo bestaat uit de kleuren blauw (links), zwart (rechts) en wit (kroontje): de kleuren van de beide ‘oude’ verenigingen. Het tenue is volgens oud voetbalgebruik gestreept, in de kleuren blauw en zwart.